Разом проти булінгу: відкриті розмови у школі!
4 травня відзначається Всесвітній день протидії булінгу.
Булінг – це серйозна проблема, яка може мати руйнівні наслідки для всіх учасників: жертв, кривдників та свідків.
Щоб протистояти цій проблемі, важливо відкрито говорити про булінг. Саме тому в Херсонському №НВК48 психологом Іриною Моїсеєвою проводились просвітницькі заходи з учнями 3-4 та 5-6 класів спрямовані на:
Підвищення обізнаності: роз'яснення, що таке булінг, які його форми існує та як він може впливати на людей.
Розвиток емпатії: допомога учням зрозуміти почуття та досвід інших людей, які стикаються з булінгом.
Навчання навичок протидії булінгу: надання учням знань та інструментів, щоб вони могли впевнено реагувати на булінг, як жертви, так і свідки.
Створення атмосфери підтримки: формування безпечного та інклюзивного середовища, де кожен учень почувається поважаним та цінним. Учні початкової школи спілкувалися з психологом на тему "Булінг у світі казкових персонажів", де на прикладі казкових та мультиплікаційних сюжетів обговорювались ситуації булінгу в житті персонажів. Для учнів середньої ланки школи відбулася година з психологом "Подолаймо булінг разом!" Зі школярами було опрацьовано алгоритм дій при виникненні булінгу, повідомлено телефон гарячої лінії (116-111) для звернень у разі виникнення булінгу.
Міжнародний день боротьби проти насилля
Людина народжується не для того, щоб безслідно зникнути нікому не відомою пилинкою. Вона народжується для того, щоб залишити слід, виконавши свою місію на Землі. А залишає вона його у добрих справах. Доброта, милосердя, гуманність – вічні супутники людини. 2 жовтня в світі відзначають Міжнародний день боротьби проти насилля. Тиждень для учнів Херсонського №НВК48 пройшов під гаслом: «Добрі справи вершаться безкорисливо… тому що так треба». Для молодших школярів проведені заходи на тему «Передаю добро по колу». другокласники ділилися своїми історіями про добрі справи та складали список добрих справ на майбутнє. Чим більше в нашому світі добра, тим менше буде зла. Учні 1-А класу прослухали притчі, обговорили їх виховну мету, поділилися власними думками, висновком заходу стало гасло "Добро починається з тебе". 1-Б клас поділився своїми історіями про бабусь і дідусів, діти своїми руками зробили для рідних подарунки. Учні 6-10 класів взяли участь у заході «Ми проти жорстокості та насилля», обговорили проблеми насильства та жорстокості в сучасному середовищі, визначили причини виникнення насильства та жорстокої поведінки людей, обговорили питання зменшення цього явища у сучасному житті. Діти прослухали та обговорили повчальну казку про Канцелярську скріпочку та притчу «Ехо життя: що посилаєш- те і отримуєш у відповідь», отримали поради, як поводитися, якщо потрапили в ситуацію щодо жорстокого поводження, переглянули соціальний відеоролик " Ми проти насилля ".
Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу
В рамках Всеукраїнського тижня з протидії булінгу в Херсонському загальноосвітньому навчально-виховному комплексі № 48 протягом 16-30 вересня 2021 року соціально – психологічною службою було організовано та проведено просвітницькі заходи, спрямовані на інформування учасників освітнього процесу про запровадження адміністративної відповідальності за вчинення булінгу (цькування), заходи, спрямовані на попередження та розуміння сучасною молоддю поняття «булінг», його вплив на людину та спільноту. Наша школа долучилася до цієї Всеукраїнської акції, спрямованої на захист прав дитини. Допомога
дорослих дуже потрібна дітям та молоді в будь-якому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю.
Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки. Кожен учень повинен почувати себе захищеним, поважати свої права, права іншого і вчитися співіснувати разом.
План заходів:
№ |
Захід |
1. |
Розробка інформативного буклету «Як реагувати на булінг» |
2. |
Година спілкування «Вчимося жити добрими людьми» |
3. |
Інформаційна година «Критичне мислення, як засіб подолання кібергбулінгу» |
4. |
Практичне заняття «Дружба та образ» |
5. |
Анонімне анкетування про випадки булінгу ( цькування) у школі |
6. |
Конкурс малюнків «Зупинимо булінг разом!» |
7. |
Психологічна гра «Компас емоцій» |
8. |
Вправа «Рука допомоги» |
9. |
Акція «Рожева стрічка» |
10. |
Фото-флешмоб «Шкільному булінгу скажемо - НІ» |
11. |
Тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» |
12. |
Розробка правил поведінки в класах |
13. |
Командна гра для молодших школярів «Передача відчуттів» |
14. |
Вправа «Піддражнювання чи булінг» |
15. |
Перегляд та обговорення відео «Стоп булінг» |
Порядок подання заяв про випадки булінгу (цькування). Алгоритм дій адміністрації у випадку повідомлення про булінг (цькування) та реагування на доведені випадки булінгу
Заява подається у письмовому вигляді на ім’я керівника освітнього закладу відповідно до Закону України «Про звернення громадян». Право подати заяву мають здобувачі освіти, їх батьки, педагоги, інші учасники освітнього процесу.
ЗРАЗОК ЗАЯВИ
Директору
Хероснського НВК №48 Херсонської міської ради
_________________________
(ПІБ заявника)
_________________________
(адреса проживання )
__________________________
(контактний телефон)
Заява
Зміст заяви викладається довільно. Заява подається державною мовою, розбірливим почерком.
В заяві повідомляється про випадки булінгу (цькування), а саме обставини, місце, час та яким чином здійснювався булінг.
Надаються відомості про потерпілого (жертви булінгу), кривдника (булера), спостерігачів (за наявності).
_______________________ ________________________
(дата) (підпис)
Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору гімназії.
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування)
здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту гімназії отримує секретар-друкарка, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор гімназії або його заступник.
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
8. Розгляд Заяв здійснює директор гімназії з дотриманням конфіденційності.
Відповідальна особа :
1. Відповідальною особою призначається працівник гімназії з числа педагогічних працівників.
2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора гімназії.
3. Відповідальна особа призначається наказом директора гімназії.
4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)
1. За результатами розгляду Заяви директор гімназії видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор гімназії створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
4. Комісія створюється наказом директора гімназії.
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор гімназії та інші заінтересовані особи.
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
7. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор гімназії зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор гімназії має повідомити постраждалого.
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.
Терміни подання та розгляду Заяв :
1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
4. За результатами розслідування протягом 1 робочих дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.
5. Директор гімназії зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.
АЛГОРИТМ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ
Ознайомлення учасників освітнього процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.
Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням представників правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.
Запровадження програми правових знань у формі гурткової, факультативної роботи.
Організація роботи гуртків, факультативів із психології.
Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.
Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки.
Батьківські збори –це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, практичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань навчання і виховання, ухвалення рішень.
Консультації - форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання.
Педагогічний консиліум - форма спілкування учнів, учителів, фахівців психологічної служби навчального закладу та батьків, метою якої є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом.
Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.
Протидія булінгу
Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування.
Вербальний булінг
Словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).
Фізичний булінг
Фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
Соціальний булінг
Соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.
Кіберзалякування
Кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
систематичність (повторюваність) діяння;
наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Причини булінгу
Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину: зовнішність, що не вписується в загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.
Яскравим прикладом булінгу є словесні образи, навмисне неприйняття дитини до колективу, шантаж та навіть побиття.
Що робити, якщо ти став жертвою булінгу?
Перше і найголовніше правило – не тримати це у секреті. Розкажи друзям, знайомим чи рідним про те, що тебе ображають у школі, цього не слід соромитися.
Інколи допомогти у вирішенні складної ситуації у школі може абсолютно не пов’язана з цим людина: тренер у секції, куди ти ходиш після школи, або вчитель, до якого ти ходиш на додаткові заняття.
Також не слід звинувачувати себе у тому, що тебе цькують.
Якщо цькування у школі перетворилися із словесних на фізичні – йди до директора школи або завуча та докладно розкажи їм про це. Також повідом про ситуацію батьків.
У нашій школі є психолог, сміливо звертайся до нього, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.